Dlaczego Q-Man Oiler?
Q-Man Oiler to nowoczesny profesjonalny i w pełni elektroniczny system smarowania łańcucha.
Naszą oceną system ten jest bardzo ciekawą aranżację tego zagadnienia, bowiem swą funkcjonalnością i precyzją działania nie ustępuje markowym elektronicznym produktom w tej branży.
Przystępując do realizacji tego projektu jako motocyklista, niewątpliwie borykałem się z tymi samymi wątpliwościami, które przy tego typu urządzeniach towarzyszą i tworząc ten system starałem się je eliminować.
Q-Man Oiler jest więc produktem stworzonym przez motocyklistę i z tym gronem pragnę się nim podzielić.
Co nas wyróżnia
Sposób podawania oleju
Zastosowany podajnik to pompka membranowa, która bez względu na gęstość substancji
smarującej – temperaturę podaje tą samą ilość oleju.
Czujnik koła
Poprzez zastosowanie czujnika koła, system działa bardzo liniowo i podaje zdefiniowaną ilość
substancji smarującej co określony odcinek drogi. Sterowany więc jest przebytą drogą a nie
czasem, pod ciśnieniem czy grawitacją. Konsekwencją tak dobranego układu jest dobrze nasmarowany łańcuch i rzadko
brudząca się felga.
Włącznik
Zastosowanie wielofunkcyjnego włącznika daje liczne możliwości zmiany parametrów a
otaczająca go dioda informuje nas o poprawności działania urządzenia w żądanym trybie.
Tryb czasowy
Sterownik posiada również tryb pracy - czasowy, który można wykorzystać w sytuacjach
awaryjnych – wywrotka, mechaniczne uszkodzenie czujnika koła, bądź dla osób które życza
sobie takiego właśnie rozwiązania. Wówczas urządzenie przechodzi w tryb pracy co określoną
sekwencję czasu.
Brak ingerencji w fabryczne urządzenia motocykla
Układ działa autonomicznie i jedyne co
potrzebuje z fabrycznego wyposażenia motocykla to masa i „+ po stacyjce”
Dowolność montażu
Olej nie spływa na łańcuch grawitacyjne, lecz jest pobierany ze zbiornika i podawany na łańcuch
poprzez pompkę co poza ilościową precyzją podawania również daje możliwość montowania
zbiorniczka w dowolnym miejscu (nie musi to być najwyższy punkt układu smarującego)
Patriotyzm i jakość
Q-Man Oiler to produkt polski, zaprojektowany i wykonany przez firme Q-Man.
Dwustronne obwody drukowane do naszych sterowników zostały wykonane w profesjonalnej firmie.
Montaż elementów SMD wykonany został na nowoczesnych maszynach firmy Siemens.
Lutowanie zostało wykonane w piecu rozpływowym zgodnie z dyrektywą ROHS ( bezołowiowe )
Elementy elektroniczne pochodzą od renomowanych sprzedawców TME , Maritex itp.
Firmy te oferują powtarzalność dostaw i dobrą jakość elementów.
Q-Man Oiler spełnia standardy bezpieczeństwa i posiada deklaracje
zgodności CE o numerze QN-550.
Zastosowany tam system elektroniczny wykonany jest zgodnie z
obowiązującymi normami UE.
Na Q-Man Oiler udzielamy 24-miesięcznej gwarancji.
Sterownik
Sercem urządzenia jest sterownik pracujący w oparciu o mikrokontroler AT-mega. Jest on przystosowany do pracy w dwóch trybach impulsowy (współpraca z czujnikiem idukcyjnym),
oraz w trybie czasowym – nie istniej wówczas konieczność instalowania czujnika idukcyjnego
a sterownik podaje impuls na pompkę co określony czas.
Oczywiście dedykowanym rozwiązaniem jest tryb impulsowy w którym to olej smarujący podawany jest bardzo precyzyjnie co ściśle określony odcinek przejechanej drogi.
Trafiający do Państwa sterownik jest skonfigurowany domyślnie i podaje sygnał na pompkę
co 1400 impulsów. Konfiguracja ta jest dobrana i przetestowana do optymalnego smarowania łańcucha.
Zdjęcia poniżej przedstawiają jak wygląda łańcuch i felga po przejechaniu 500km.
Istnieje jednak możliwość definiowania impulsów od 100 do 6300 ze skokiem co 100 impulsów.
Opcja czasowa ma natomiast możliwość regulacji od 2 sek do 2 min ze skokiem co 2 sek.
Wielofunkcyjny włącznik połączony z led
Jest to element który pełni kilka funkcji a jednocześnie jest bardzo mały, prosty w montażu
i estetyczny w wyglądzie.
Dioda sygnalizuje jego pracę, bądź tryb pracy.
a. w normalnych warunkach po włączeniu zapłonu, led zapala się na kilka sekund po czym gaśnie –
jest to inspekcja poprawności systemu,
b. następnie dioda sygnalizuje w czasie jazdy każdy impuls idący na pompkę, czyli przy prędkości
70km/h jest to ok 1 błyśnięcie/30sek.
c. jednokrotne wciśnięcie włącznika spowoduje, że dioda zacznie palić się ciągłym śiatłem i będzie
to oznaczało, że do domyślnych ustawów, (czy to impulsowych, czy czasowych) dodawane jest
+50%, czyli łańcuch zaczyna być 50% mocniej smarowany.
d. kolejne wciśnięcie włącznika spowoduje, że dioda zacznie pulsować ciągle, co dla odmiany
oznaczać będzie, że sterownik przeszedł w tryb – 50%, czyli łańcuch smarowany będzie o 50%
mniej względem ustawień domyślnych.
e. wciśnięcie i przytrzymanie powyżej 5 sek włącznika zasygnalizowane będzie 3 krotnym szybkim
mrugnięciem led i oznaczał będzie, że sterownik przeszedł w tryb pracy czasowej.
Funkcjonalność zmiany trybu pracy na stałe odbywa się bezpośrednio na sterowniku, natomiast
została ona również dodana na włącznik aby w razie uszkodzenia czujnika indukcyjnego w
trasie była możliwa zmiana trybu pracy, bez konieczności rozkręcania i otwierania sterownika.
f. włącznik ma jeszcze jedną funkcjonalność serwisową wykorzystywaną podczas instalacji,
ale o tym zagadnieniu w dziale instalacja i uruchomienie.
Uwaga: nastawy c,d,e resetują się do wartości domyślnych po każdorazowym wyłączeniu zapłonu.
Chcieliśmy uniknąć tutaj sytuacji w której ktoś przełączy np. na +50 bo chciał dosmarować łańcuch po myjni i zapomni przełączyć na tryb normalny, co skutkować będzie brudną felgą.
Czujnik koła
Bardzo ważne urządzenie które przekazuje sterownikowi informację o przebytej drodze przez motocykl. Konstrukcyjnie system skonfigurowany jest tak, że czujnik pobiera impulsy ze szpilek mocującą tylną zębatkę. Montaż tego urządzenia, jest więc najtrudniejszym elementem
całej instalacji, ze względu na różnorodność budowy tylnego wahacza różnych marek motocykli.
W komplecie dodajemy wspornik uniwersalny, który można zaadoptować do większości motocykli,
jednak czasem może się okazać, że użytkownik, będzie się w tym zakresie musiał wykazać inwencję twórczą.
Poniżej kilka zdjęć przykładowych montaży czujnika indukcyjnego:
Pompka membranowa
Pompka membranowa ma swoje połączenie kablowe ze sterownikiem, oraz podłączona jest do zbiornika oleju i z drugiej strony do przewodu smarującego zakończonego dyszą. Montujemy ją w dowolnym dogodnym miejscu.
Zbiornik oleju
Zbiornik oleju jest dość korzystny kształtem więc bez problemu można znaleźć dla niego dogodne miejsce. Watro pamiętać, że mamy w systemie zamontowaną pompkę a nie jak w większość instalacji - zawór, więc nie musimy przestrzegać zasady, że zbiornik musi być powyżej pompki.
Objętość zbiorniczka to 200ml co wystarcza na przejechanie ok 4tyś km. Proszę pamiętać na etapie instalowania, położenie umożliwiające uzupełnienie oleju.
Węże łączące wraz z dyszą
Do dyszy załączone są dwa rodzaje wsporników: na oś koła, bądź z wykorzystaniem innego sposobu mocowania do wahacza. *Ten punkt nie wymaga chyba większych komentarzy*. Poniżej kilka przykładów zainstalowanych dysz i przewodów
Okablowanie
Okablowanie jest rozwiązane na 3 różnych wtyczkach nie dających się pomylić a jedyne przewody które instalator musi połączyć to „-” oraz „+ po stacyjce”